2019. május 20. hétfő 04:05    
 
 
 
 
Képzéseink
Nyitott tanfolyamok
További tanfolyamaink
Rövid képzések
Akcióink
Részvételi feltételek
Jelentkezési lap
Ajánlatkérő ürlap
Workshopok
Revitalizációs
HR
EU pályázatok, projektek
Tanácsadás
Rendezvényeink
Tudástőke Konferenciák
Menedzserszeminárium
Pefekt-Power
Hírek
Bemutatkozás
Referencia levelek
Elérhetőségeink
Sajtószoba
Állásajánlat
Idézetek
Kapcsolat felvételi lap
Hírleveleink
Perfekt-Power Hírlevél
Tudástőke Hírlevél
Linkek
Hasznos linkek
feed image
feed image

 
ceo_logo

 
Kép

 
tudastoke konferenciak logo

 
Kép


 
 
eufalu logo


 
Az ötletember PDF E-mail

Az ötletember

Kreativitás az üzleti életben sorozat (V.)

Business Online - Széll András
, 2002. november 17.

Interjú Varga Zsolttal, Perfekt Power ügyvezetőjével


Kreativitásról indított sorozatunkban ezúttal egy piaci szolgáltatást szeretnénk bemutatni olvasóinknak. A Perfekt-Power Kft. vezetőjét, Varga Zsoltot sokan a magyarországi "ötletemberként" ismerik. A vállalatvezetők akkor hívják őt, amikor a belső alkalmazottak zsákutcába jutottak, és egy problémára nem tudnak hatékony megoldást találni. Ilyen esetben a külso szakértő katalizáló szerepet tölt be: kimozdítja a csapatot a holtpontról, lerombolja a csőlátást okozó falakat.

Business Online: - Ön azt vállalja, hogy amennyiben egy szervezet kreatív technikákkal megoldható problémával néz szembe, segít végigvinni bizonyos döntéshozatali eljárásokat, amelyek révén hatékony megoldások születhetnek. Mi a módszer lényege, és milyen technikák használhatók fel?
Varga Zsolt: - Kutatások igazolták, hogy az emberek kevesebb, mint 10 százalékát használják fel kreatív képességeiknek. Ezért már évekkel ezelőtt elkezdtük a csoportos döntéshozatali módszerek alkalmazásának újbóli tanítását és az úgynevezett workshopok keretei között történő levezetését. A módszer lényege, hogy a résztvevők gondolkodását a hétköznapi életben használt racionális, logikus vagy ok-okozati gondolkodásból kizökkentve csapongó, fantáziáló, úgynevezett kreatív állapotba vezetjük, s így ötletek tucatjait generálják. Ezeket csoportosan vagy egyénileg értékeljük, hogy egy-egy igazán használhatót nyerjünk. Fontos alapelv, hogy az ötletek minősége arányos mennyiségükkel.

B. O.: - Úgy érti, hogy több felmerült ötlet között könnyebb megtalálni az igazán jót?
V. Zs.: - Igen. A keresés során mindig ott van az a probléma, hogy egy, azaz egy darab tökéletes választ akarunk kifundálni, és ezzel máris belekergetjük magunkat a szokásos megoldások csapdájába. Pedig mennyivel egyszerűbb a sok-sok megoldás közül kiválasztani a legjobbakat! Ráadásul ez az ún. "egymegoldás-keresés" nem is születési hibánk, hanem tanult, feltételes reflex - mi sem bizonyítja jobban, mint hogy mindegyik kisgyermek kreatív, és csak úgy önti magából az ötleteket.

B. O.: - Ha az ún. "egymegoldás-keresés" nem velünk született tulajdonság, akkor honnan gyűjtöttük be?
V. Zs.: - Az élet (az iskola, a munkahely stb.) megtanít minket arra, hogy alkalmazkodjunk a "jól bevált" sémákhoz. Már az óvodában hozzászokunk, hogy inkább barna, mintsem lila tehenet rajzoljunk. Pedig az igazán nagyszerű ötletek, megoldások sokszor eltérnek a korábbi gyakorlattól, ráadásul utólag pofonegyszerűnek tűnnek, és gyakran azon csodálkozunk, hogy eddig miért nem jött rá senki.

B. O.: - Milyen módszereket alkalmaznak? Ha jól értem, adva van egy vállalat és egy csapat. A csapat szeretne megoldani valamilyen kérdést, de megakad, és nem tud továbblépni. Ön "kreatív" állapotba hozza oket, így özönlenek az ötletek. Hogyan történik mindez?
V. Zs.: - Először is mindig elmagyaráztatom a problémát úgy, hogy "Mari néni is" megértse. Közben különböző szempontok alapján kérdéseket teszek fel vele kapcsolatban, egészen addig, amíg ízekre nem szedtük a kérdést. Majd megmutatom, hogy az adott probléma minden ember szempontjából mást jelenthet, így különböző irányokból is meg lehet közelíteni. Általában erre a pontra eljutva a csoporttagok szinte egymást túllicitálva "ötletelnek". És így az agyunk máris egy ún. kreatív fázisba kerül.

B. O.: - Hogyan tudják elfogadni a vállalat szakemberei a kívülről jött idegent? Egy olyan helyzetben, amikor egyébként is mindenki frusztrált, mert nem találja a megoldást, egyszer csak odatoppan egy "nagyokos", aki majd "kreatív állapotba hozza" a csapatot. Működik ez?
V. Zs.: - Én személy szerint sohasem próbálom megjátszani a nagyokost, hiszen úgysem nekem kell megmondanom a jó megoldást, hanem a csapatból kell azt kihoznom. Inkább arra törekszem, hogy már az elején ötletgeneráló, kreatív csapattag legyek, és ezáltal elindítsam a folyamatot.

B. O: - Mennyi ideig tart, amíg megszületik az igazi megoldás, és hogyan lehet azt kiválasztani a többtucatnyi ötlet közül?
V. Zs.: - Az esetek többségében az "igazi megoldás" már az első napon megfogalmazódik; arra is volt már példa, hogy 30 perc alatt meglett a milliós ötlet. Választáskor fontos szempont, hogy a felmerülő lehetőség az adott gazdasági mikro-, illetve makrokörnyezetben alkalmazható is legyen. Ezért az a legjobb, ha a kiválasztási eljárásban azok vesznek részt, akik a vállalattól az "ötletrohamnak" is részesei voltak. Így a kiértékelést végző személyek szinte tudat alatt felfigyelnek azokra a lehetőségekre, amelyek a külső szakértő figyelmét elkerülnék.

B. O.: - Milyen módszerekkel történik az értékelés?
V. Zs.: - A legtöbb esetben a fokozatos kiválasztás módszere válik be. Majd a rostán fennmaradt két-három megoldást további tesztnek vetjük alá. Ezt a módszert alkalmazták az angolok a második világháború idején, amikor a német titkosító berendezés, az Enigma "kódját" szerették volna megfejteni. Nem a megfejtést kezdték el keresni, hanem elkezdték a lehetséges megoldások közül kiválogatni a rosszakat, egészen addig, amíg el nem jutottak a helyesig. Nekünk annyival könnyebb a helyzetünk, hogy amíg az angoloknak több millió lehetőséget kellett végig próbálniuk, nekünk maximum 2-300 darabot.

B. O.: - Miért van szükség mindehhez külső szakemberre?
V. Zs.: - Több okból is célszerű. Egyrészt könnyebben betarthatók a technológiai szabályok, hiszen ilyenkor szigorú menetrendet követünk. Másrészt egy külső szakember több vállalatnál dolgozva óriási tapasztalatot halmoz fel, így o is támogathatja saját ötleteivel a csoportot. Nem utolsósorban pedig nem szabad elfelejteni, hogy "senki sem lehet próféta a saját hazájában", azaz egy kívülről érkező szakértő jobban elfogadtatja és betartatja a csoporttal a munkarendet.

B. O.: - Mikor érdemes ilyen típusú tanácsadást igénybe venni?
V. Zs.: - Szerintem ez a kérdés egy egyszerű gazdaságossági megfontolásra redukálható. Ha a probléma megoldásától várható haszon meghaladja a workshop árát, akkor érdemes belefogni. Például ha egy vállalat nem elégedett a bevételeivel, és ezért megoldandó problémaként a bevételek növelését határozta meg, akkor már csekély forgalomnövekedés is több tízmilliós többletet jelenthet a pár százezer forintos költséggel szemben.

B. O.: - Tudna említeni olyan esetet, amikor a kreativitás segített?
V. Zs.: - Egy partnercégünk százmilliós nagyságrendben szervezetfejlesztési projektet végeztetett el, ahol a szervezetfejlesztő rámutatott különböző problémákra. Az egyik ilyen, a humánpolitikát érintő kérdésre egyetlen délután alatt nagyon jó megoldást találtunk. Pedig előtte több vállalati értekezleten is felmerült, és addig csak görgették maguk előtt a problémát. Ráadásul a sors fintora, hogy a megoldás nem volt más, mint a vállalatnál több évtizede létező alapelv, az ún. "apáról fiúra származás" írásba foglalása!

B. O.: - Az informatikai projektek, bevezetések, fejlesztések területén milyen tapasztalatokat szerzett? Léteznek-e speciális módszerek, szempontok?
V. Zs.: - Minden projektet különféle bizonytalansági tényezők kísérnek. Az informatikai bevezetéseknél - különösen akkor, ha azok hagyományos vállalatoknál történnek - a legnagyobb problémát abban látom, hogy a projektmenedzserek gondolkodásmódja eltér a befogadókétól. Míg az IT-szakemberek általában technológiaorientáltan gondolkodnak, és feltételezik, hogy a befogadók azonnal érzékelik majd az új megoldás áldásos hatásait, addig a másik oldal a klasszikus üzleti szemlélettel figyeli az új projektet, azaz: ha befektetünk valamit (munkát, tanulást, időt, pénzt stb.), cserébe valamilyen hasznot várunk. Továbbá a befogadók az ismeretlentől való félelem miatt gyanakodhatnak, esetleg hátráltathatják a szokásostól eltérő megoldásokat.
Ekkor nagyon hasznos tud lenni egy olyan ötletbörze, ahol a projektben részt vevő szakembereket ráhangoljuk a befogadók hullámhosszára, azaz mindenki kedvencére, a MESz, a "Mi van Ebben Számomra?" nevű adóra. Ez a rádió mindig rólunk és értünk szól, a mi problémáinkról és természetesen az azokra vonatkozó megoldásokról, ötletekről. A befogadói oldalon pedig olyan felhasználási lehetőségeket keresünk, amelyekkel azonosulni lehet, és így egyre többen várják bizakodva az új projekt megvalósítását.
 
< Előző   Következő >
Szavazások
Könyváruház
Felmérések, kutatások
Eseménynaptár
Május
Ke Sz Cs Sz Va
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Idézetek
  • "Az olyan nép, amely valóban érett arra, hogy önmagát kormányozza, egyrészt nem hagyja magát félrevezetni az ömlengő ígéretektől, másrészt megköveteli, hogy akit posztra emel, az minden ígéretét teljesítse."

    Theodore Roosevelt

Hirdetések



  1. Szívesen segítené a magyarországi kutatókat véleményével?
  2. Önt véleményét még nem kérdezték meg?
  3. Egyszerüen kiváncsi, hogy mi mások véleménye?
Ha igen, kattintson ide!

On-line kérdőíves kutatások

Piackutatás, vélemény-felmérés
elemzés, tanácsadás:
Kép


 
 
 
Hírek
 
News Titles
Feed Sources
Fetch/Save Feed
Your Saved Feeds
http://www.nfu.hu/rssfeed.php?type=kozlemenyek
http://www.lifelonglearning.hu/lllma_feed.xml
http://www.nefmi.gov.hu/rss/palyazatok?rss=1
http://www.tpf.hu/rss.php
http://www.kormany.hu/rss/hu/hirek
http://www.kormany.hu/rss/hu/dok
http://www.kormany.hu/rss/hu/videok
You need to login first!
 
    Hírek arrow Sajtószoba arrow Az ötletember    
 
© 2019 PerfektPower Kft
1450 Bp, Pf: 212, Telefon: (1) 794-0832
- FMK nyilvántartási száma: 01-0922-04 -