2017. december 15. péntek 18:05    
 
 
 
 
Képzéseink
Nyitott tanfolyamok
További tanfolyamaink
Rövid képzések
Akcióink
Részvételi feltételek
Jelentkezési lap
Ajánlatkérő ürlap
Workshopok
Revitalizációs
HR
EU pályázatok, projektek
Tanácsadás
Rendezvényeink
Tudástőke Konferenciák
Menedzserszeminárium
Pefekt-Power
Hírek
Bemutatkozás
Referencia levelek
Elérhetőségeink
Sajtószoba
Állásajánlat
Idézetek
Kapcsolat felvételi lap
Hírleveleink
Perfekt-Power Hírlevél
Tudástőke Hírlevél
Linkek
Hasznos linkek
feed image
feed image

 
ceo_logo

 
Kép

 
tudastoke konferenciak logo

 
Kép


 
 
eufalu logo


 
Az ötletember PDF E-mail

Az ötletember

Kreativitás az üzleti életben sorozat (V.)

Business Online - Széll András
, 2002. november 17.

Interjú Varga Zsolttal, Perfekt Power ügyvezetőjével


Kreativitásról indított sorozatunkban ezúttal egy piaci szolgáltatást szeretnénk bemutatni olvasóinknak. A Perfekt-Power Kft. vezetőjét, Varga Zsoltot sokan a magyarországi "ötletemberként" ismerik. A vállalatvezetők akkor hívják őt, amikor a belső alkalmazottak zsákutcába jutottak, és egy problémára nem tudnak hatékony megoldást találni. Ilyen esetben a külso szakértő katalizáló szerepet tölt be: kimozdítja a csapatot a holtpontról, lerombolja a csőlátást okozó falakat.

Business Online: - Ön azt vállalja, hogy amennyiben egy szervezet kreatív technikákkal megoldható problémával néz szembe, segít végigvinni bizonyos döntéshozatali eljárásokat, amelyek révén hatékony megoldások születhetnek. Mi a módszer lényege, és milyen technikák használhatók fel?
Varga Zsolt: - Kutatások igazolták, hogy az emberek kevesebb, mint 10 százalékát használják fel kreatív képességeiknek. Ezért már évekkel ezelőtt elkezdtük a csoportos döntéshozatali módszerek alkalmazásának újbóli tanítását és az úgynevezett workshopok keretei között történő levezetését. A módszer lényege, hogy a résztvevők gondolkodását a hétköznapi életben használt racionális, logikus vagy ok-okozati gondolkodásból kizökkentve csapongó, fantáziáló, úgynevezett kreatív állapotba vezetjük, s így ötletek tucatjait generálják. Ezeket csoportosan vagy egyénileg értékeljük, hogy egy-egy igazán használhatót nyerjünk. Fontos alapelv, hogy az ötletek minősége arányos mennyiségükkel.

B. O.: - Úgy érti, hogy több felmerült ötlet között könnyebb megtalálni az igazán jót?
V. Zs.: - Igen. A keresés során mindig ott van az a probléma, hogy egy, azaz egy darab tökéletes választ akarunk kifundálni, és ezzel máris belekergetjük magunkat a szokásos megoldások csapdájába. Pedig mennyivel egyszerűbb a sok-sok megoldás közül kiválasztani a legjobbakat! Ráadásul ez az ún. "egymegoldás-keresés" nem is születési hibánk, hanem tanult, feltételes reflex - mi sem bizonyítja jobban, mint hogy mindegyik kisgyermek kreatív, és csak úgy önti magából az ötleteket.

B. O.: - Ha az ún. "egymegoldás-keresés" nem velünk született tulajdonság, akkor honnan gyűjtöttük be?
V. Zs.: - Az élet (az iskola, a munkahely stb.) megtanít minket arra, hogy alkalmazkodjunk a "jól bevált" sémákhoz. Már az óvodában hozzászokunk, hogy inkább barna, mintsem lila tehenet rajzoljunk. Pedig az igazán nagyszerű ötletek, megoldások sokszor eltérnek a korábbi gyakorlattól, ráadásul utólag pofonegyszerűnek tűnnek, és gyakran azon csodálkozunk, hogy eddig miért nem jött rá senki.

B. O.: - Milyen módszereket alkalmaznak? Ha jól értem, adva van egy vállalat és egy csapat. A csapat szeretne megoldani valamilyen kérdést, de megakad, és nem tud továbblépni. Ön "kreatív" állapotba hozza oket, így özönlenek az ötletek. Hogyan történik mindez?
V. Zs.: - Először is mindig elmagyaráztatom a problémát úgy, hogy "Mari néni is" megértse. Közben különböző szempontok alapján kérdéseket teszek fel vele kapcsolatban, egészen addig, amíg ízekre nem szedtük a kérdést. Majd megmutatom, hogy az adott probléma minden ember szempontjából mást jelenthet, így különböző irányokból is meg lehet közelíteni. Általában erre a pontra eljutva a csoporttagok szinte egymást túllicitálva "ötletelnek". És így az agyunk máris egy ún. kreatív fázisba kerül.

B. O.: - Hogyan tudják elfogadni a vállalat szakemberei a kívülről jött idegent? Egy olyan helyzetben, amikor egyébként is mindenki frusztrált, mert nem találja a megoldást, egyszer csak odatoppan egy "nagyokos", aki majd "kreatív állapotba hozza" a csapatot. Működik ez?
V. Zs.: - Én személy szerint sohasem próbálom megjátszani a nagyokost, hiszen úgysem nekem kell megmondanom a jó megoldást, hanem a csapatból kell azt kihoznom. Inkább arra törekszem, hogy már az elején ötletgeneráló, kreatív csapattag legyek, és ezáltal elindítsam a folyamatot.

B. O: - Mennyi ideig tart, amíg megszületik az igazi megoldás, és hogyan lehet azt kiválasztani a többtucatnyi ötlet közül?
V. Zs.: - Az esetek többségében az "igazi megoldás" már az első napon megfogalmazódik; arra is volt már példa, hogy 30 perc alatt meglett a milliós ötlet. Választáskor fontos szempont, hogy a felmerülő lehetőség az adott gazdasági mikro-, illetve makrokörnyezetben alkalmazható is legyen. Ezért az a legjobb, ha a kiválasztási eljárásban azok vesznek részt, akik a vállalattól az "ötletrohamnak" is részesei voltak. Így a kiértékelést végző személyek szinte tudat alatt felfigyelnek azokra a lehetőségekre, amelyek a külső szakértő figyelmét elkerülnék.

B. O.: - Milyen módszerekkel történik az értékelés?
V. Zs.: - A legtöbb esetben a fokozatos kiválasztás módszere válik be. Majd a rostán fennmaradt két-három megoldást további tesztnek vetjük alá. Ezt a módszert alkalmazták az angolok a második világháború idején, amikor a német titkosító berendezés, az Enigma "kódját" szerették volna megfejteni. Nem a megfejtést kezdték el keresni, hanem elkezdték a lehetséges megoldások közül kiválogatni a rosszakat, egészen addig, amíg el nem jutottak a helyesig. Nekünk annyival könnyebb a helyzetünk, hogy amíg az angoloknak több millió lehetőséget kellett végig próbálniuk, nekünk maximum 2-300 darabot.

B. O.: - Miért van szükség mindehhez külső szakemberre?
V. Zs.: - Több okból is célszerű. Egyrészt könnyebben betarthatók a technológiai szabályok, hiszen ilyenkor szigorú menetrendet követünk. Másrészt egy külső szakember több vállalatnál dolgozva óriási tapasztalatot halmoz fel, így o is támogathatja saját ötleteivel a csoportot. Nem utolsósorban pedig nem szabad elfelejteni, hogy "senki sem lehet próféta a saját hazájában", azaz egy kívülről érkező szakértő jobban elfogadtatja és betartatja a csoporttal a munkarendet.

B. O.: - Mikor érdemes ilyen típusú tanácsadást igénybe venni?
V. Zs.: - Szerintem ez a kérdés egy egyszerű gazdaságossági megfontolásra redukálható. Ha a probléma megoldásától várható haszon meghaladja a workshop árát, akkor érdemes belefogni. Például ha egy vállalat nem elégedett a bevételeivel, és ezért megoldandó problémaként a bevételek növelését határozta meg, akkor már csekély forgalomnövekedés is több tízmilliós többletet jelenthet a pár százezer forintos költséggel szemben.

B. O.: - Tudna említeni olyan esetet, amikor a kreativitás segített?
V. Zs.: - Egy partnercégünk százmilliós nagyságrendben szervezetfejlesztési projektet végeztetett el, ahol a szervezetfejlesztő rámutatott különböző problémákra. Az egyik ilyen, a humánpolitikát érintő kérdésre egyetlen délután alatt nagyon jó megoldást találtunk. Pedig előtte több vállalati értekezleten is felmerült, és addig csak görgették maguk előtt a problémát. Ráadásul a sors fintora, hogy a megoldás nem volt más, mint a vállalatnál több évtizede létező alapelv, az ún. "apáról fiúra származás" írásba foglalása!

B. O.: - Az informatikai projektek, bevezetések, fejlesztések területén milyen tapasztalatokat szerzett? Léteznek-e speciális módszerek, szempontok?
V. Zs.: - Minden projektet különféle bizonytalansági tényezők kísérnek. Az informatikai bevezetéseknél - különösen akkor, ha azok hagyományos vállalatoknál történnek - a legnagyobb problémát abban látom, hogy a projektmenedzserek gondolkodásmódja eltér a befogadókétól. Míg az IT-szakemberek általában technológiaorientáltan gondolkodnak, és feltételezik, hogy a befogadók azonnal érzékelik majd az új megoldás áldásos hatásait, addig a másik oldal a klasszikus üzleti szemlélettel figyeli az új projektet, azaz: ha befektetünk valamit (munkát, tanulást, időt, pénzt stb.), cserébe valamilyen hasznot várunk. Továbbá a befogadók az ismeretlentől való félelem miatt gyanakodhatnak, esetleg hátráltathatják a szokásostól eltérő megoldásokat.
Ekkor nagyon hasznos tud lenni egy olyan ötletbörze, ahol a projektben részt vevő szakembereket ráhangoljuk a befogadók hullámhosszára, azaz mindenki kedvencére, a MESz, a "Mi van Ebben Számomra?" nevű adóra. Ez a rádió mindig rólunk és értünk szól, a mi problémáinkról és természetesen az azokra vonatkozó megoldásokról, ötletekről. A befogadói oldalon pedig olyan felhasználási lehetőségeket keresünk, amelyekkel azonosulni lehet, és így egyre többen várják bizakodva az új projekt megvalósítását.
 
< Előző   Következő >
Szavazások
Könyváruház
Felmérések, kutatások
Eseménynaptár
December
Ke Sz Cs Sz Va
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Idézetek
  • „Magyarország a hősök nemzete, Németország az erényt, Franciaország a szabadságot, Olaszország a dicsőséget képviseli a nemzetek sorában. Magyarország a hősiesség megtestesülése. …Magyarország nem halt meg és nem halhat meg. Ez a kiváló nemzet majd kitör sírjából ahová az önkény fektette.”

    VICTOR HUGO (1802-1885) francia költő, író

Hirdetések



  1. Szívesen segítené a magyarországi kutatókat véleményével?
  2. Önt véleményét még nem kérdezték meg?
  3. Egyszerüen kiváncsi, hogy mi mások véleménye?
Ha igen, kattintson ide!

On-line kérdőíves kutatások

Piackutatás, vélemény-felmérés
elemzés, tanácsadás:
Kép


 
 
 
Hírek
 
News Titles
Feed Sources
Fetch/Save Feed
Your Saved Feeds
http://www.nfu.hu/rssfeed.php?type=kozlemenyek
http://www.lifelonglearning.hu/lllma_feed.xml
http://www.nefmi.gov.hu/rss/palyazatok?rss=1
http://www.tpf.hu/rss.php
http://www.kormany.hu/rss/hu/hirek
http://www.kormany.hu/rss/hu/dok
http://www.kormany.hu/rss/hu/videok
You need to login first!
 
    Hírek arrow Sajtószoba arrow Az ötletember    
 
© 2017 PerfektPower Kft
1450 Bp, Pf: 212, Telefon: (1) 794-0832
- FMK nyilvántartási száma: 01-0922-04 -